Nieuw: Een literatuurreview waarin ons raamwerk van 21e eeuwse digitale vaardigheden wordt gepresenteerd
Update: Dataverzameling afgerond, grootschalige survey onder professionals in de creatieve industrie
Human capital
Human capital is een verzameling van vaardigheden (zoals digitale geletterdheid, creativiteit, kritisch denken, probleemoplossend vermogen, communicatie en samenwerking) die mensen inzetten in hun werk. Het vormt een belangrijke basis voor innovatie en concurrentie in verschillende sectoren zoals de creatieve industrie. Niet voor niets hebben de topsectoren human capital agenda’s opgesteld om vraag en aanbod van goed opgeleide werknemers op elkaar af te stemmen. De komende jaren gaat Alexander van Deursen, universitair hoofddocent aan de Universiteit Twente, zich bezighouden met zogenaamde 21st century digital skills (ook wel eskills) benodigd in de creatieve industrie. Hij ontving hiervoor financiering binnen het NWO-programma ‘Human Capital: 21e-eeuwse vaardigheden’. Het project zal:
• Het concept 21st century digital skillsverduidelijken;
• Het niveau van 21st century digital skills bij werknemers in de creatieve sector meten;
• De impact van de arbeidssituatie op het niveau van 21st century digital skills meten;
• Onderzoeken hoe 21st century digital skills worden aangeleerd;
• Beleidsaanbevelingen opstellen en toetsen.
Deze website houdt u op de hoogte van de voortgang van het project.
21st century digital skills voor de creatieve industrie
Hoewel informatie- en communicatietechnologie de afgelopen decennia steeds belangrijker zijn geworden, zijn de vaardigheden om hier optimaal mee om te gaan achtergebleven. 21st Century digital skillsvormen een belangrijke bijdrage aan het gehele palet van vaardigheden die onder de noemer human capital vallen. Al deze vaardigheden kennen vaak een digitale component die de bredere vaardigheid ondersteunt. Voor organisaties in de creatieve industrie zijn innovatie, creativiteit en ondernemerschap de basis voor hun producten en diensten. De creatieve industrie is de laatste jaren enorm gegroeid en wordt beschouwd als de aanjager van innovatie in andere sectoren. Ondanks dat ICT een enorme rol speelt in de creatieve industrie, is er bij veel organisaties nog ruimte voor verdere ontwikkeling en worden de voordelen van ICT nog niet volledig benut. Daardoor laat het Nederlandse bedrijfsleven kansen liggen. We weten uit voorgaand onderzoek dat veel managers het niveau van hun personeel overschatten. De gedachte is dat wanneer er toch beperkingen optreden, tekortkomingen kunnen worden gerepareerd. Om het beoogde concurrentievoordeel te behalen, is het nodig de huidige en verwachte behoeften omtrent 21st century digital skills in kaart te brengen.
Samenwerken met partners in de praktijk
In het project wordt samengewerkt met verschillende partijen die zich bezighouden met digitale vaardigheden. CA-ICT heeft als doel de optimale inzetbaarheid van mensen te verbeteren en zodoende de concurrentiekracht van Nederland te vergroten. Zij hebben een breed netwerk van organisaties die veel baat kunnen hebben bij de resultaten van het project. Als opleidings- en ontwikkelingsfonds voor ICT kunnen zij tevens helpen om organisaties te koppelen aan de doelen van dit project. ECP is aanjager van een kansrijke en betrouwbare informatiesamenleving en richt zich daarbij onder andere op de vaardigheden van de beroepsbevolking. Ook zij hebben een breed netwerk dat gebruikt kan worden voor diverse onderzoeken. Het doel van ECDL is om de 21st century digital skills van de beroepsbevolking te verbeteren. Zij hebben daarvoor een uitgebreide testomgeving waarvan we in dit project gebruik van maken.
Bijdragen aan theorie en praktijk
Het onderzoeksteam, dat naast Alexander bestaat uit twee hoogleraren en twee promovendi, gaat met behulp van verschillende wetenschappelijke methoden het onderzoek aanpakken. Er worden literatuur- en bureauonderzoeken gedaan en interviews gehouden met managers uit de creatieve industrie. De onderzoekers gaan de e-skills van ongeveer 1.000 mensen die werken in de creatieve industrie testen en hen vragen stellen over de organisatie waar ze werken, hun functie, opleidingsniveau en hun loopbaan. Voor de wetenschap levert het onder andere een theoretisch raamwerk voor e-skills dat gebruikt kan worden voor actuele metingen. Tevens wordt er theorie ontwikkeld omtrent de rol van arbeidssituaties op het vergaren en aanleren van e-skills. Beleidsgerichte relevantie ligt in de uitkomsten van het project: Hoe staat het ervoor met het niveau van21st century digital skills, en hoe kunnen we dit verbeteren? Eigenlijk is alle kennis die we in dit project op doen direct te vertalen naar de praktijk.
NWO en NRO
Het NWO-programma Human Capital: 21e-eeuwse vaardigheden is een samenwerking van het NWO-gebied Maatschappij- en Gedragswetenschappen met het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. Het onderzoek maakt onderdeel uit van de topsector creatieve industrie en de topsectordoorsnijdende Sociale Infrastructuur Agenda. Het doel van dit programma is het verdiepen van wetenschappelijke kennis door verdere theorie- en conceptontwikkeling over 21e-eeuwse vaardigheden en samen met publieke en/of private partners kennis creëren voor praktijktoepassingen. De topsectoren geven in de human capital agenda’s (HCA’s) aan hoe vraag en aanbod van goedgeschoolde arbeidskrachten zich de komende jaren ontwikkelen. In de HCA’s doen de topsectoren voorstellen om onderwijs en arbeidsmarkt beter op elkaar te laten aansluiten.